Starostwo Powiatowe  herb_40px_wersja2.png  w Mielcu

A A A

logo_300px.svg

Komunikat Starosty Powiatu Mieleckiego

29.04.2025 Kategoria: Informacje


Starosta Powiatu Mieleckiego informuje, że kwestie związane z nadmiernym hałasem pochodzącym od dzwonów kościelnych znajdujących się w kościele należącym do Parafii Rzymskokatolickiej pw. Ducha Świętego w Mielcu, ul. Pisarka 16 rozstrzygane były już w 2018 roku przez ówczesnego Starostę Zbigniewa Tymułę, kiedy to zgłoszone zostały na piśmie problemy z uciążliwościami akustycznymi.

Przeprowadzono wówczas postępowanie wyjaśniające, w toku którego m.in. zwrócono się do Parafii o przedłożenie wyjaśnień w zakresie m.in. harmonogramu mszy i  nabożeństw religijnych z podziałem na dni powszednie oraz soboty i niedziele oraz określenie kiedy uruchamiane są dzwony kościelne. Ponadto przeprowadzone zostały badania hałasu impulsowego pochodzącego od dzwonów kościelnych w środowisku ogólnym, które to nie wykazały przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t.j.Dz.U.2014.112). Tym samym, mając na względzie poczynione wówczas ustalenia, Starosta Powiatu Mieleckiego nie miał podstaw do zastosowania art. 115a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawa ochrony środowiska (t.j. Dz.U.2024.54 ze zm.) i wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu.

Aktualnie, z uwagi na kolejne zgłoszenie uciążliwości akustycznych przez parafian prowadzone jest nowe postępowanie wyjaśniające w powyższej sprawie. Informuję, że w celu zebrania materiału dowodowego podobnie jak w roku 2018 wystąpiono do Parafii pw. Ducha Świętego w Mielcu, celem uzyskania dokładnych informacji dotyczących m.in. opisu zamontowanych urządzeń oraz ich harmonogramu funkcjonowania dzwonów kościelnych. Postępowanie jest obecnie w toku.

Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że wszystkie prowadzone przez tutejszy organ ochrony środowiska postępowania związane z uciążliwościami akustycznymi wynikają ze zgłoszeń otrzymanych od mieszkańców powiatu. Zadaniem Starosty jest ochrona przed hałasem, która w myśl art. 112 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U.2024.54 ze zm.) polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska, w szczególności poprzez:

  1. utrzymanie poziomu hałasu poniżej dopuszczalnego lub co najmniej na tym poziomie,
  2. zmniejszanie poziomu hałasu co najmniej do dopuszczalnego, gdy nie jest on dotrzymany.

Nadmieniam również, że w żadnym z pism nie padło stwierdzenie o wyłączeniu dzwonów kościelnych. Starosta Powiatu Mieleckiego nie posiada takich kompetencji.

Kazimierz Gacek Starosta Powiatu Mieleckiego

Kazimierz Gacek

Starosta Powiatu Mieleckiego
Marek Paprocki Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego

Marek Paprocki

Przewodniczący Rady Powiatu Mieleckiego
Andrzej Bryła Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

Andrzej Bryła

Wicestarosta Powiatu Mieleckiego

DOKUMENTY

38 399-----------------------
zarejestrowanych przychodzących dokumentów w 2024 roku

LICZBA LUDNOŚCI

132 983-----------------------
mieszkańców powiatu mieleckiego

PIENIĄDZE

289 735 202-----------------------
planowanych dochodów budżetu w 2025 roku